“Een F1-coureur heeft geen spierballen meer nodig, maar hersenen”

Als er één tak van sport is waar digitalisering een grote vlucht heeft genomen, dan is dat de Formule 1 wel. Sportverslaggever Jack Plooij volgt alle Formule 1-races op de voet, als pitreporter voor Ziggo. Hij ziet de F1-wereld in rap tempo veranderen, mede dankzij Max Verstappen.

Wat vind jij dé grootste digitale ontwikkeling in de Formule 1-wereld van de laatste jaren?

Plooij: “Dat men vanuit de pits volledig inzicht heeft gekregen in wat zich precies in een auto afspeelt. Echt sensationeel om te zien hoe ‘chirurgen’ in de pits zich bezighouden met de allerkleinste details. Denk aan de afstand van de auto tot het asfalt, de temperatuur van de banden, hoe de benzinetoevoer verloopt et cetera. Elk detail heeft zijn eigen invloed op de prestatie. Werkelijk alles wordt live geanalyseerd en op basis daarvan worden beslissingen genomen.”

Als we kijken naar onze eigen Max Verstappen, hoe beweegt hij zich in die digitale wereld?
“Om te beginnen vindt hij het geweldig, al die technische snufjes. Dat geldt voor zijn hele generatie, die is in een digitale wereld opgegroeid. Veel belangrijker: Max kan uitstekend met al die techniek omgaan. Je moet je voorstellen dat hij als het ware een uitgebreide Playstation tot zijn beschikking heeft, want dat is een F1-auto in feite. Zo heeft alleen al een F1-stuur zo’n 700 verschillende functies! Max’ grootste talent is dat hij slim is, hij kan goed en snel beslissingen nemen tijdens een race. Als hij iets verandert aan zijn linkerachterband, weet hij wat er bij wijze van spreken rechtsvoor gebeurt. Tegenwoordig heb je als F1-coureur geen spierballen meer nodig om te sturen, maar hersenen. Max is ook nooit verrast op een nieuw circuit, want in de fabriekssimulator heeft hij al lang en breed daarmee kennisgemaakt.”

Hoe ‘bezeten’ is Max direct na een race?
“Met het hele team kijkt hij meteen de volledige race integraal terug. Wat ging fout? Welke beslissing was niet goed? Met behulp van software ziet hij exact dat bijvoorbeeld in een bepaalde bocht de bandenspanning te laag werd, wat tijd kost. Zo proberen ze continu beter te worden.”

Wat is er te verwachten in de nabije toekomst?
“De ontwikkelingen op digitaal gebied staan nooit stil. Ik verwacht bijvoorbeeld dat de snufjes in de auto nóg veel kleiner worden, zodat er meer gewicht bespaard en meer tijd gewonnen wordt.”

Klant: Exact
Doelgroep: algemeen
Publicatiedatum: mei 2016