SEO en usability

Veel organisaties vinden het vooral belangrijk dat hun websites er mooi uitzien. De look and feel krijgt daarom veel aandacht. Daarnaast is SEO hip, ook getuige het aantal – al dan niet zelfbenoemde – specialisten. Helaas wordt in een online strategie de usability nogal eens vergeten.

Verschil SEO en usability

Wat is het verschil tussen SEO (search engine optimization of: zoekmachineoptimalisatie) en usability (gebruiksvriendelijkheid)? In het kort: zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat bezoekers op je website komen, gebruiksvriendelijkheid zorgt ervoor dat bezoekers op je website blijven. Dus goede SEO trekt bezoekers naar je site door bijvoorbeeld een hoge Google-ranking. Terwijl goede usability diezelfde bezoekers op je webpagina’s houdt en voor conversie zorgt.

Bezoekers worden klanten

Het is dus niet het een of het ander. SEO en usability zijn beide belangrijk voor een goede website. Geweldige SEO maar matige usability zorgt ervoor dat je ongelofelijk veel verkeer naar je website krijgt, maar dat die bezoekers nooit klanten zullen worden. Uitstekende usability maar dramatische SEO leidt ertoe dat er überhaupt geen verkeer naar je website komt, hoe goed die website ook is.

Er valt nog veel meer over dit onderwerp te vertellen, maar het komt erop neer dat je de meeste omzet uit je website haalt, je concurrenten verslaat en klanten binnenhaalt als SEO én usability in orde zijn. En laat ik dáár nou net bij kunnen helpen…

Goede koppen, teksten en hyperlinks

In de loop der jaren heb ik enorm veel werkzaamheden gedaan en cursussen gevolgd op internetgebied, onder andere bij SEOguru, Frankwatching en de Nielsen Norman Group. Daardoor weet ik wat goede koppen, tussenkoppen, teksten en hyperlinks zijn, die ervoor zorgen dat bezoekers naar uw website komen en er vervolgens ook blijven. En daardoor ben ik gespecialiseerd geraakt in bijvoorbeeld sociale media, SEO en webstrategie, maar ook in webusability. Oftewel: hoe maak ik mijn website (en dus ook mijn webteksten) optimaal voor iedere bezoeker?

Adviesrapport of herschreven website

Graag maak ik een grondige analyse van uw website. Met afhankelijk van uw wensen als resultaat:

  • een adviesrapport (met heldere tips en verbeterpunten); of
  • een compleet herschreven website.

Internetadvies en webredactie

In het verleden adviseerde ik een projectorganisatie van de Provincie Zuid-Holland, diverse gemeentes en hoogheemraadschappen over een nieuwe website voor een natuurgebied. Ook herschreef ik webteksten voor onder meer NederlandSchoon,  FCWV en milieu-adviesbureau CAG.

Een reactie van die laatste organisatie:

Peter Thorenaar, CAG – adviseurs voor gezonde gebouwen:

“Waar wij als specialist in een nichemarkt al snel in detail en te veel informatie verzeilden,
wist Paul op een slimme en efficiënte wijze onze content te formuleren.
Dit heeft geleid tot onze goed vindbare en leesbare website www.cagds.nl”